Thursday, January 13, 2011

Einstein's corner...jom jadi usahawan Muslim...

بسم الله ارحمن الرحيم

Khamis, 13 Januari 2011, karnival keusahawanan muslim sudah pun berakhir. Kami, selaku pelajar Applied Physics tidak melepaskan peluang untuk turut serta dalam bidang keusahawanan, disamping ingin melatih diri sendiri serta sahabat-sahabat dalam berniaga penuh skill. Siapa tahu, beberapa tahun akan datang, apabila bersua di tepi jalan, seorang ahli perniagaan berjaya, lepasan Fizik Gunaan USIM, adalah kawan kami sendiri!!

bakal ahli perniagaan yang berjaya...


koleksi barang jualan..mungkin boleh dipertingkatkan pada masa akan datang..

dara-dara pemotong buah, serta penonton pemotong buah...

sedang berehat sebentar selepas penat melayan pelanggan yang datang berpusu-pusu...

Memandangkan ini adalah pengalaman pertama kami, maka banyak lah lagi yang perlu diperbaiki. Biro Ekonomi kami berbesar hati untuk mengadakan post-mortem dan mengadakan pembaharuan. Pada masa akan datang, mungkin lebih banyak barang-barang yang menarik yang dapat dijual, contohnya coklat (idea Yohana), tempahan menulis nama atas key-chain, dan sebagainya.

pelanggan kami...

Berniaga juga adalah sunnah Rasulullah s.a.w dan semua orang tahu perkara ini. Malah, berniaga juga lebih menguntungkan berbanding makan gaji di pejabat. Maka, tidak menjadi suatu kesalahan apabila pelajar lepasan Fizik Gunaan, apabila tamat belajar menjadi ahli perniagaan. Berkemungkinan besar, menjadi alhi perniagaan yang berkaitan dengan fizik juga bukan angan semata-mata. Namun, perniagaan yang lebih menguntungkan adalah makanan, kerana setiap hari manusia makan. Oleh yang demikian, marilah sama-sama kita mengasah bakat keusahawanan kerana siapa tahu, pada masa akan datang bidang perniagaan dapat membantu kita untuk meneruskan hidup.

terlalu banyak pilihan...sukar untuk memilih...

mencari ilham untuk membesarkan business...

gembira dengan hasil jualan yang banyak dan menguntungkan.....

Sekian sahaja laporan dari saya..sebarang komen, serta cadangan dari kalian dialu-alukan..





1 comments:

Anonymous said...

(amal): wah, bestnya...